OVER MATHNESS

Waarom MATHNESS?

Wij zijn Fréderique Kool en Jason Zijlstra, getrouwd met elkaar en misschien ook wel een beetje met wiskunde! Na de TU Delft (Applied Mathematics) zijn we direct voor de klas gaan staan als wiskundeleraar. Het viel ons snel op dat de leerlingen eigenlijk geen idee hebben waarom ze wiskunde leren en wat je ermee kan. Dat motiveert natuurlijk niet: leren moet in de eerste plaats zinvol zijn!

Als afgestudeerd wiskundigen konden wij veel antwoorden geven op de “waarom-vragen” van leerlingen. We zijn daarom gestart met het maken van powerpoint-presentaties over, voor leerlingen, leuke toepassingen van wiskunde. Doordat we de presentaties konden koppelen aan het boek, werd de les direct een stuk zinvoller: alle “droge” sommen die gemaakt moesten worden, hadden nu een doel! 

Al snel speelden we met de gedachte om dit te delen met alle leerlingen en wiskundeleraren in Nederland. In 2021 hebben we daarom mathness.nl in het leven geroepen. Ondertussen toveren we de presentaties om in video’s, waardoor motiverende verhalen over wiskunde snel en simpel het klaslokaal binnenvliegen!

Toepassingen & Banen

Wat kan je met wiskunde? Waarom leer ik het? Het lastige aan wiskunde is dat de toepassingen ervan eindeloos zijn, maar dat dit niet in één keer zichtbaar is. Antwoorden zijn er genoeg, maar die liggen dus niet voor het oprapen. Daar willen wij een handje bij helpen!

Op mathness.nl slaan we de brug tussen het hoger- en het voortgezet onderwijs. We versimpelen de wiskunde uit de toepassingen naar een begrijpbaar niveau voor leerlingen. Belangrijk daarbij is de herkenning: uiteindelijk moet de toepassing gekoppeld worden aan een stukje wiskunde uit het boek.

Met de banenpagina willen we een andere brug slaan: die tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Met verschillende profielen van wiskundigen willen we laten zien dat ook de carrièremogelijkheden met wiskunde eindeloos zijn!

Alles wat je ziet op Mathness, van de website tot de toepassingenvideo’s, maken we zelf. Financieel worden we ondersteund door een subsidie vanuit de universitaire bètafaculteiten. Hiermee dekken we een groot deel van de tijd die we in Mathness stoppen.

Met de groei van Mathness, groeit natuurlijk ook het werk wat daarbij komt kijken. We staan daarom graag open voor samenwerkingen of financiële ondersteuning. Laten we met elkaar zoveel mogelijk leerlingen enthousiast maken voor wetenschap en techniek!

Ondersteunen of samenwerken?