hoogleraar

ONDERZOEK EN ONDERWIJS

HOOGLERAAR

Welke opleidingen heb je afgerond en waarom heb je voor deze opleidingen gekozen?

De opleiding "Technische Wiskunde" aan de TU Delft. Reden om deze studie te kiezen was dat ik wiskunde en natuurkunde op de middelbare school de leukste vakken vond en me realiseerde dat het mijn liefde voor de natuurkunde eigenlijk zat in het toepassen van de wiskunde binnen dat vak. Een opleiding wiskunde waar (technische) toepassingen een belangrijke rol spelen leek mij daarom zeer geschikt. Dan waren er nog drie universiteiten waar ik uit kon kiezen. De reputatie van de TU Delft in z'n geheel en de indruk die ik van Delft had gekregen tijdens mijn bezoek aan een open dag van de opleiding Technische Natuurkunde, deden me besluiten naar Delft te gaan.

In welke sector werk je en kun je wat meer vertellen over het bedrijf/instantie waar je werkt?

Na mijn studie ben ik ook gepromoveerd in Delft. Daarna heb ik als consultant gewerkt bij een onderzoeksinstituut om vervolgens universitair docent aan de VU in Amsterdam te worden. In 2007 ben ik als hoogleraar op de TU Delft teruggekeerd, waar ik nu nog steeds met veel plezier werk.

Kun je beschrijven wat voor werk je nu doet?

Mijn functie is hoogleraar mathematische statistiek, binnen de afdeling wiskunde van de TU Delft. Dit betekent dat ik samen met de collega's binnen de sectie vormgeef aan het onderwijs op het gebied van statistiek binnen de opleidingen aan de TU Delft. Dus niet alleen de opleidingen Applied Mathematics, maar ook de andere opleidingen. Daarnaast houd ik me bezig met onderzoek in het vakgebied. Daarin onderscheiden zich meer fundamentele projecten (bijvoorbeeld over gedrag van statistische procedures in bepaalde modellen) en toegepaste projecten (bijvoorbeeld in de context van klimaatgegevens). Naast de inhoudelijke kant van het werk komen er ook regelmatig kleinere en grotere klussen langs die niet inhoudelijk wiskundig zijn, maar ook belangrijk en leuk. Denk aan het zitting nemen in besturen binnen de universiteit of (inter-)nationaal bij wiskunde-gerelateerde initiatieven. De combinatie van inhoudelijk werk aan wiskundige problemen en samenwerking met enthousiaste studenten en collega's verveelt nooit.

Heb je een voorbeeld van een mooi project?

Binnen de materiaalkunde wordt er onderzocht hoe bepaalde microstructuren (structuur op de kleinste schaal) ontstaan in materialen zoals bijvoorbeeld metaal. De gegevens die we bekijken zijn gebaseerd op microscopische plaatjes waarop cellen te zien zijn. Deze plaatjes zijn in twee dimensies. In werkelijkheid zijn de structuren in drie dimensies. Het is een mooie uitdaging op het gebied van de statistiek om de onbekende grootheden te achterhalen op basis van de meetgegevens. Kenmerkend voor dit type projecten is het samenwerken met mensen vanuit andere disciplines. Dan ondervind je aan den lijve dat je in de samenwerking veel verder komt dan afzonderlijk.

Hoe gebruik je wiskunde in je baan?

Zowel in onderwijs als onderzoek staat de wiskunde centraal, zij het veelal in samenhang met andere disciplines. Ook op bestuurlijk vlak is er vaak een link, maar als het zaken betreft die de gehele faculteit of de universiteit betreffen, is de scope wat breder.

Waarom is wiskunde belangrijk in de sector waar je werkt?

Voor studenten in wetenschap en engineering (waar er op de TU Delft veel van zijn) is wiskunde essentieel. Hun eigen vak bezigt de taal van de wiskunde om resultaten te formuleren. Ook om de verschillende disciplines verder te helpen is structurele samenwerking met wiskundigen (in mijn geval betreft het dan statistiek, gerelateerd aan "data science" en "kunstmatige intelligentie") van belang. Het leuke in die samenwerking is dat er vanuit andere disciplines uitdagende wiskunde-problemen voortkomen en anderzijds er soms nieuwe kennis op het gebied van de statistiek is die een weg kan vinden in toepassingen waar die tot dan toe niet werd gebruikt. Een mooie wisselwerking dus!

Vorige
Vorige

Leraar voortgezet onderwijs

Volgende
Volgende

Data scientist