Propositie Techkwadraat
Mathness - Betekenisvol wiskundeonderwijs
Waarom Mathness?
Wiskunde is het fundament van wetenschap en techniek. Een groot probleem in het onderwijs is dat leerlingen weinig motivatie voor dit belangrijke vak hebben. Leerlingen krijgen niet of nauwelijks te horen waar wiskunde nuttig voor is en dat is zonde! Een lagere motivatie voor wiskunde helpt niet mee voor het enthousiasme van andere bètatechnische vakken. Het wiskundeonderwijs moet daarom veel betekenisvoller ingericht worden. In het nieuwe curriculum wordt het bovendien verplicht om hier aandacht aan te besteden.
Wat biedt Mathness aan?
Mathness is door leraren gemaakt, voor leraren. Uiteraard ook voor de leerlingen, maar de verhalen van wiskundetoepassingen komen de klas in door de leraar. Mathness heeft een aansprekend en eenvoudig product ontwikkeld, waarmee leraren de stof uit de les (zonder voorbereiding) kunnen koppelen aan een actuele toepassing uit de échte wereld. Dit past binnen alle vijf de pijlers van het interventiekompas.
Good Practice
Bekijk onze laatste video gemaakt voor hoofdstuk 1 in de brugklassen: Ruimtefiguren. Leerlingen leren in de les wat ruimtefiguren zijn, wat de eigenschappen zijn en hoe je ermee kan rekenen. Maar ze leren niet of nauwelijks wat het nut hiervan is. In het wiskundeonderwijs ontbreekt er een centrale plek waar hier aandacht aan wordt besteed. Vanuit deze gedachte is Mathness opgericht. Met onze video’s wordt de ‘waarom-vraag’ binnen een paar minuten direct beantwoord. Onze video’s zijn ook ontzettend leuk voor basisschoolleerlingen. Ze kunnen op een leuke manier alvast kennis maken met het vak wiskunde.
Wat levert een investering op?
Alle werkzaamheden rondom Mathness worden door de twee oprichters (leraren) zelf verricht: het maken van de website, het onderzoek naar toepassingen, het opnemen en het editen van de video’s. Dit alles gebeurt op één dag in de week, wat vanuit subsidie wordt gefinancierd. We zijn echter van mening dat we met meer financiële middelen sneller kunnen opschalen en meer impact kunnen maken in het wiskundeonderwijs. Concreet betekent dit meer video’s voor meer onderwerpen uit het curriculum.
Help mee en verander het wiskundeonderwijs!
Dat ons product succesvol is merken wij ook aan aanbiedingen vanuit de commerciële hoek. Wij willen echter niet deze richting inslaan, omdat we graag willen dat al het materiaal gratis toegankelijk blijft voor álle leerlingen en leraren. Dat betekent wel dat er financiering vanuit publieke gelden nodig is. Onze concrete vraag is daarom aan alle scholen in Nederland om te investeren in ons initiatief en hiermee bij te dragen aan de impact die we maken op het gebied van motivatie voor wiskunde, bèta en techniek.